Är ”fria” val verkligen fria?

Går det verkligen att förena budskapen om ”fria” val med idén om strukturella incitament? Ekonomer som blir alldeles varma i kläderna av att tala om individers ”fria” val de får göra på marknader talar samtidigt om, utan att verka göra den ironiska kopplingen, för hur de valen ska påverkas genom att ändra strukturen och omgivningen inom vilka de görs. Individer gör då alltså ”fria” val som fattas inom en struktur de själva inte haft någon kontroll över utan som har formats över dem utav bl.a ekonomer för att styra deras val genom incitament. Valen är alltså ”fria” men sker inom ett belöningssystem som bestraffar en för att inte välja rätt”. Jag talar här inte om incitamentsstyrningen är rättfärdigad eller inte vilken den ibland kan vara utan försöker visa det tomma i retoriken om de ”fria” valen. Ett annat problem är att de sker utan fullständig kunskap utan snarare med missvisande kunskap från PR, media och reklamindustrin vilket ytterligare problematiserar det ”fria” i dem när andra kontrollerat grunden och informationen en fått tillgänglig för att fälla valet med. Den känslan vi får i magen av att val som görs genom manipulation är fel talar för detta, än märkligare blir det när en försöker beskriva ett sådant val för ”fritt”.

Detta exempel som hade skänkt George Orwell ett leende på läpparna är alltså ett sätt att försöka visa hur den nyliberala retoriken vi omges utav med kärleksförklaringar till det ”fria” (eller insätt valfritt positivt laddat ord) är tom, den är inte något annat än marknadsföring. Den marknadsför en ideologi och borde inte tas på allvar eftersom den är intellektuellt ohederlig, allt den gör är inget annat än att försöka sälja dig dess budskap. En hjälpande tumregel är istället att anta den allmänna gängse förklaringen utav något som falsk och att det troligen istället är det motsatta till den är sant, en tumregeln som förvånansvärt ofta visar sig vara riktig.

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s