Propagandans roll i preferenser och marknader

Pionjären inom Public Relations (tidigare känt som propaganda) Edward Bernays ger sin bild utav hur individers val på marknader formas och görs från sin kända bok Propaganda (1928) vilken kom att bli en manual för eliter och public relations industrin. På hans tid hade propaganda inte samma negativa bemärkelse som idag utan det var inte förrän begreppet associerades med nazi Tyskland vars ledare var starkt influerade av Bernays idéer om propaganda. Propaganda kom därför att döpas om till Public Relations för att göra sig av med kopplingen till nazi Tyskland. Här är vad han hade att säga om teori/praktik vilket än idag har relevans för tänkandet kring preferenser och marknader inom ekonomisk teori.

In theory, everybody buys the best and cheapest commodities offered him on the market. In practice, if every one went around pricing, and chemically testing before purchasing, the dozens of soaps or fabrics or brands of bread which are for sale, economic life would become hopelessly jammed. To avoid such confusion, society consents to have its choice narrowed to ideas and objects brought to its attention through propaganda of all kinds. There is consequently a vast and continuous effort going on to capture our minds in the interest of some policy or commodity or idea… To achieve this society has consented to permit free competition to be organized by leadership and propaganda

Edward Bernays

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s